باسمه تعالی
قوانین مسابقات ربات امدادگر دست پرتاب
مسابقه ربات دست پرتاب
شرح
امروزه شاهد گسترش روزبهروز استفاده از رباتها به عنوان جایگزین یا همکار انسانها در فعالیتهای مختلف هستیم. این روند با توجه به توانمندی رباتها در افزایش سرعت و دقت انجام کارها و همچنین حفاظت از جان انسانها در مواجهه با خطرات در حال افزایش است. امکان بروز بلایای طبیعی در کشور از جمله زلزله و سیل و همچنین حوادثی مانند آتشسوزی، سبب شده است تا ساخت رباتهای همکار امدادگران در شناسایی و امدادرسانی به مصدومان مورد توجه قرار گیرد.
هدف این مسابقه، ساخت ربات کوچک و سبکی است که به راحتی برای عملیات امداد و نجات داخل ساختمانها پرتاب شده و اطلاعاتی از محیط حادثه، قبل از ورود امدادگران به ایشان منتقل نماید. ربات مذکور باید توانایی عبور از موانع داخل ساختمان را داشته و مجهز به تجهیزات صوتی و تصویری و لینکهای ارتباطی مناسب باشد. الزامات فنی ربات مورد نظر عبارتست از:
الزامات شرکت در مسابقه
موارد زیر، الزامات برای شرکت در مسابقه بوده و در صورتی که تیم¬ها هرکدام از آنها را رعایت نکنند، امکان شرکت در مسابقات را نخواهند داشت.
ابعاد: ربات باید در یک جعبه به ابعاد 20 سانتی¬متر طول، 25 سانتی¬متر عرض و 20 سانتی¬متر ارتفاع قرار بگیرد. این ابعاد بدون در نظر گرفتن آنتن و یا دم است. حداکثر طول مجاز برای دم، 10 سانتی¬متر و برای آنتن 30 سانتی¬متر می¬باشد.
استثناء: در صورتی که طول و ارتفاع ربات کمتر از مقدار مجاز برای شرکت در مسابقه باشد، امکان افزایش طول دم و آنتن وجود خواهد داشت به شرطی که مجموع طول ربات از 30 سانتی¬متر و ارتفاع از 50 سانتی¬متر بیشتر نشود.
مداومت: حداقل 20 دقیقه با حداقل 20 دور
مقاومت در برابر ضربه: 2 متر برای پرتاب افقی – 3 متر برای پرتاب عمودی
تجهیزات الزامی ربات:
• حداقل یک دوربین با کیفیت جهت خواندن QR-code ها و دیدن تصاویر و علائم.
• یک میکروفون با کیفیت قادر به تشخیص صدای پخش شده از بلندگو.
• چراغ روشنایی نوری و مادون قرمز.
• در صورت انجام ماموریت¬های پردازشی ربات باید دارای یک برد پردازشی یا مینی¬کامپیوتر باشد.
• صدای ربات در عبور از زمین صاف نباید از فاصله 20 متری قابل توجه باشد. ملاک تصمیم¬گیری در این خصوص نظر سرداور مسابقه می¬باشد.تذکر: محدودیتی در استفاده از پلتفرم¬های تجاری وجود ندارد.
مراحل انجام مسابقه
شکل زیر مراحل مختلف انجام مسابقه ربات دست پرتاب را نشان می دهد:
پرتاب افقی
ربات ابتدا توسط یکی از افراد تیم در نقطه شروع پرتاب می¬شود. طول پرتاب انجام شده 3 الی 10 متر خواهد بود و پس از آن ربات حرکت خود را از نقطه فرود ادامه می¬دهد.
پیمایش مسیر مستقیم
ربات در یک مسیر مستقیم با طول تقریبی 30 متر حرکت می¬کند. به ازای هر 15 متر 1 امتیاز دریافت می¬گردد.
عبور از مسیر دارای پیچ و خم (موانع کله قندی)
ربات میبایست در بخشی از مسیر از میان موانع کله قندی عبور کند. انجام صحیح و بدون برخورد این آیتم، 2 امتیاز داشته و به ازای هر برخورد، 0.5 امتیاز کسر می¬گردد.
طی مسیر باریک
بخشی از مسیر به صورت باریک و با عرضی در حدود 30 سانتی¬متر تعبیه می¬گردد. عبور صحیح و بدون برخورد از این قسمت دارای 2 امتیاز است. هرگونه برخورد با مسیر در این آیتم، 1 امتیاز منفی دارد.
موانع مثبت و منفی
تعداد 2 مانع مثبت (بلندی) با ارتفاع 5 سانتی¬متر و تعداد 2 مانع منفی (شیار) با عمق 5 سانتی¬متر به صورت عمود بر مسیر حرکت و مورب قرار داده شده است که عبور موفق از هرکدام منتج به کسب 0.75 امتیاز می¬شود.
مانع کم عرض
تعداد دو مانع با ارتفاع¬های 2.5 و 3 سانتی¬متر و عرض حدودا 10 سانتی¬متر در بخشی از مسیر قرار دارد که عبور از آنها بدون برخورد ربات (چرخ و بدنه) با مانع، کسب 2 امتیاز را در پی دارد.
سطح شیبدار 20 درجه با سطح خاکی
این سطح شیبدار به طول حدود 2 متر است و پیمودن صحیح آن دارای 4 امتیاز است. هربار سقوط از این سطح شیبدار منجر به 1 امتیاز منفی می¬گردد.
پیمایش سطح شیبدار جانبی
در بخشی از مسیر، ربات میبایست در راستای عرض یک سطح شیبدار حرکت نماید و در این پیمایش، دچار لیز خوردن یا واژگونی نگردد. عبور موفق از این آیتم، 2 امتیاز دارد و هرگونه عدم موفقیت مانند لیز خوردن یا واژگونی منجر به کسر 5/0 امتیاز می¬گردد.
حوضچه آب
جهت سنجش مقاومت ربات در برابر نفوذ آب، ربات از میان یک حوضچه آب با عمق حدودی 5 سانتی¬متر عبور می¬کند.
عبور از چمنزار
یک تکه چمن مصنوعی با ارتفاع حدود 3 سانتی¬متر، بخشی از مسیر است که عبور موفق و بدون سر خوردن از آن منجر به کسب 2 امتیاز می¬شود.
مسیر سنگلاخی
بخشی از مسیر به طول حدودا 1 متر از سنگلاخ با سنگهای با درشتی 3 سانتی¬متر تشکیل شده است. عبور موفق از این بخش 3 امتیاز دارد.
سطح شیبدار با زاویه 25 درجه و ارتفاع 3 متر
ربات میبایست از یک سطح شیبدار با زاویه 25 درجه و ارتفاع 3 متر از جنس چوب بالا رود.
سقوط از بالای سطح شیبدار
پس از عبور موفق از سطح شیب¬دار، ربات میبایست از بالای یک سکوی با ارتفاع سه متری سقوط کند و در برخورد به سطح زمین، بدون آسیب دیدن تجهیزات و بدنه به مسیر خود ادامه دهد.
تست تجهیزات
در این مرحله، تست عملکرد میکروفن، دوربین و لینک تصویر ربات انجام می¬شود.
مرحله اتاقک و هوشمندی
ربات پس از سقوط از ارتفاع به سمت اتاقک انتهای مسیر می¬رود. ورود به اتاقک و خوانش QR Code و همچنین خروج از اتاقک می¬تواند به صورت دستی یا خودکار انجام شود که تفاوت امتیاز زیادی با هم دارند.
امتیاز برد کنترلی و لینک تصویر
هدف از این بخش بررسی کیفیت لینک تصویر ربات در فواصل مختلف نسبت به ایستگاه زمینی است.
ابعاد ربات
پیش از شروع مسابقه، ابعاد ربات اندازه¬گیری می¬شود و بر اساس آن امتیاز اندازه ربات محاسبه می¬گردد.
مداومت حرکتی
ربات طی¬کننده زمین تست، پس از اتمام مراحل فوق، میبایست تست مداومت خود را پاس نماید.
پیمایش خودکار مسیر
در صورتی که پیمایش مسیر از لحظه¬ی پرتاب ربات تا لحظه¬ی ورود به اتاقک و همچنین پس از خروج از اتاقک تا نقطه پایان، به صورت خودکار انجام شود، امتیاز مثبت لحاظ خواهد شد.
سرعت عمل
در صورتی که هر تیم موفق به گذراندن مراحل مختلف مسابقه در طی مدت زمان کمتر شود، امتیاز سرعت عمل را کسب خواهد کرد.
- فرصت نهایی ثبتنام اولیه: ۱۰ آذر ۱۴۰۲
- مهلت ارسال شرح تیم(TDP): ۳۰ آذر ۱۴۰۲
- اعلام فهرست تیم هایی که صلاحیت فنی آنها تایید شده: ۱۰ دی ۱۴۰۲
- مهلت ثبت نام: ۲۰ دی ۱۴۰۲
-ثبت نام با تاخیر(با هزینه ثبت نام دو برابری): ۳۰ دی ۱۴۰۲
ثبت نام در لیگ